Toimitettavat tuotteet jaettiin asennuskohdekohtaisille lavoille

AINOA 3:n työmaa oli logistisesti haastava. Kohteessa päädyttiin käyttämään tilauslajittelua, jolla tilaukset saatiin pilkottua asennuskohteittain. Palvelu vähensi toimitusten käsittelyä työmaalla ja vapautti asentajien aikaa tuottavaan työhön.

Erityispiirteenä työmaan sisäinen logistiikka ja tiukat purkuajat

AINOA 3 -työmaan sisällä oli oma logistiikka, mikä on rakennusalalla tunnettu, mutta ei kovin yleinen toimintamalli. Yleensä sisäistä logistiikkaa käytetään suurissa työmaakohteissa, kuten Tapiolan kauppakeskuksen laajennuksessa. Piha-alue oli ruuhkainen, koska työvaiheet menivät osittain päällekkäin. - Sähköasennuksien toimituksia otettiin sisään samalla, kun kauppakeskuksen ylimpien kerroksien valutyöt olivat vasta aluillaan, muistelee Amplitin projekti-insinööri Mikko Kukkonen.

Jotta logistiikka saatiin toimimaan, oli tavarantoimitusten puruille osoitettu tarkat aikaikkunat. Kun pakkaamiseen käytettiin SLO:lla tilauslajittelua, toimituksia pystyttiin käsittelemään oikein työmaan sisäisessä logistiikassa.

Tilauslajittelussa tuotteet jaetaan SLO:n logistiikkakeskuksessa lavoille asennuskohteen, tässä tapauksessa kauppakeskuksen liiketilojen mukaan. Amplit teki sähköjen pääurakan, joka sisälsi 50 myymälää, kauppakeskuksen laajennuksen tekniset tilat, julkisivun sekä kauppakäytävät. AINOAan meni projektin aikana tuhansia valaisimia ja asennustarvikkeita, satoja kilometrejä kaapelia sekä erityispiirteenä satoja metrejä kohdetta varten teetettyä kaarevaa valoviivaa. Ison tilauksen purkaminen vasta työmaalla olisi ollut tehotonta ja syönyt sähköasentajien aikaa tuottavasta työstä. Kun tarvikkeet olivat valmiiksi kohdekohtaisilla lavoilla, ne saatiin jaettua työmaan sisällä tehokkaasti.

Työn tehokkuuden suhdeluku 30/70

Suurissa projekteissa logististen palveluiden saatavuus saattaa vaikuttaa yhteistyökumppanin valintaan. Vaikka saman tuotteen voisi saada muualtakin, sen mukana ei välttämättä tule tärkeitä palveluita, kuten välivarastointia, tilauksen pilkkomista tai mahdollisuutta positiomerkintään. - Kiireessä kenelläkään ei ole aikaa miettiä mihin tuotteet menevät, toteaa SLO:n avainasiakasmyyjä Petri Kurttila. Tavaroiden järjestelyyn kuluva aika on aina pois varsinaisesta asennustyöstä ja siksi palveluilla on suuri merkitys työn tehostumiseen.

- AINOA on kauppakeskuksista aivan omaa luokkaansa, Tomi Alanen, Amplit Oy, AINOA 3 -kohteen projektipäällikkö

Työn kannattavuudesta huolehtiminen ei ole aivan pieni juttu. Aalto-yliopiston professorin Olli Seppäsen mukaan työn tehottomuus on rakennusalan suurimpia ongelmia. Sähköasentajan työajasta jopa 70% kuluu tavaroiden haalaamiseen, työkalujen etsimiseen, asioiden selvittelyyn ja muuhun arvoa tuottamattomaan toimintaan. Suhdeluku on aika huima ja AINOA 3 -hankkeen projektipäällikkö Tomi Alanen Amplitilta haluaa puuttua tähän. – Projekteissa logistinen ketju pitää viedä mahdollisimman pitkälle, painottaa Tomi.

- Projektin lopussa käytimme Tuntitoimitusta, se oli aivan ehdoton palvelu, Mikko Kukkonen, projekti-insinööri, Amplit Oy

Kiirepiikki muodostui avajaisten lähelle

Hankkeen urakointimalli Amplitille oli kiinteähintainen aliurakointi. Hankejohto oli rakennusurakoitsija SRV Rakennus Oy:llä ja käytännön toteutuksen tekivät aliurakoitsijat. - Mahdolliset haasteet piti ratkoa omien kumppaneiden avulla, kertoo Tomi.

Kauppakeskushanke on aina kaupallinen, eli rahalla on iso asema. Koska kauppakeskuksen liiketiloja myydään vielä rakennusvaiheessakin, tilanteet muuttuvat nopealla syklillä ja kiirepiikki syntyy lähelle avajaisia. Mikon kokemuksen mukaan Amplitin onnistunutta loppukiriä siivittivät tavaroiden hyvä organisointi ja aikatauluista kiinnipitäminen.

 - Yksittäisen myyjän sitoutuminen varmisti sen, että projekti saatiin luovutusvalmiiksi aikataulussa, Tomi Alanen, Amplit Oy

SLO:n myyjä mukana täydellä sydämellä

- Projekti oli minusta antoisa, koska opimme matkan varrella Amplitilta todella paljon. Sain tehokurssin nopeasta ongelmanratkaisusta ja perustietämyksen siitä, miten suurilla työmailla toimitaan efektiivisesti, summaa SLO:n avainasiakasmyyjä Petri kokemuksiaan AINOA 3 -projektissa.

Petrillä on juuret urakoinnissa, joten hän kokee ymmärtävänsä hyvin asiakkaan tarpeita. - Kun saan asiakasprojektin hoidettavakseni, eläydyn siihen kuin olisin itse työmaalla, Petri pohtii.

Petri luonnehtii työnantajaansa joustavaksi logistiikkayritykseksi. Vaikka yrityksen perusta on sähkötarvikkeiden tukkukaupassa, tarjoaa SLO asiakkailleen paljon erilaisia projekteja tukevia palveluita, kuten välivarastointia, positiomerkintää ja tilauslajittelua.

Sitoutunut kumppani antoi henkilökohtaisen panoksensa kiperässä tilanteessa

Projektikaupassa ja hankkeissa Amplit käyttää paljon SLO:ta. - On hienoa, että tarjouksien kanssa myyjien perään ei tarvitse soitella. Luotettavuus ja sitoutuneisuus ovat tekijöitä, joihin 30 vuoden yhteinen tekeminen on perustunut, Tomi painottaa. Hän kiittelee, että SLO oli hyvin joustava toimija AINOAssa, myös kiperissä tilanteissa. - Aikataulu oli projektin lopussa niin tiukka, että olimme välillä selkä seinää vasten, muistelee Tomi.

- Aivan prosessin viime metreillä huomasimme, että suunnitelmista puuttui tärkeitä erikoisvalaisimia, kertoo Tomi. Nämä puutteet SLO onnistui paikkaamaan aikataulussa. -Viimeisen valaisimen SLO:n avainasiakasmyyjä Petri kiidätti henkilökohtaisesti suoraan lentokentältä vain tuntia ennen avajaisia.

Kauppakeskushankkeissa valmistumispäivä ei jousta yhtään ja myöhästyminen olisi kallista. - Tässä todella mitattiin yhteistyömme kestävyyttä. Väitän, että muut eivät olisi pystyneet samanlaiseen joustoon. Kuinka moni laittaisi itsensä näin henkilökohtaisesti likoon? Yksittäisen myyjän sitoutuminen varmisti sen, että projekti saatiin luovutusvalmiiksi aikataulussa, Tomi tähdentää.

Omaa luokkaansa oleva AINOA on upea kohde, jossa ammattitaidolla tehty työ ja tarkkaan harkitut yksityiskohdat pitävät huolen siitä, että vierailijat viihtyvät. Kauppakeskuksessa riittää katsottavaa ja ihasteltavaa useammallekin käynnille.

Näitä SLO:n palveluita Amplit käytti AINOA 3 -hankkeessa

  • Tilauslajittelu. Ajoitetut valaisintoimitukset kerros- ja lohkokohtaisesti.
  • Täsmätoimitus. Isolla työmaalla puruilla oli kapea aikaikkuna.
  • Tuntitoimitus. Projektin viimeistelyvaiheessa tuntitoimituksen tarve oli päivittäistä.
  • Hankintatuotteiden välivarastointi. Erikoisvalaistuksen tuotteet välivarastoitiin ja kotiinkutsuttiin lajiteltuna lavoille aikataulutetusti ja sopimuksen mukaan.

Mikä on Tilauslajittelu?

SLO:n tilauslajittelu on palvelu, jolla tilaat tarvikkeet valmiiksi lajiteltuja työmaakoh­teittain. Palvelussa tilatut tuotteet lajitel­laan SLO:n logistiikassa valmiiksi omiin lavayksiköihin, jolloin tuotteet menevät työmaalla oikeisiin positioihin.

Lataa esite

Tomin vinkit kaupallisia hankkeita vetäville projektipäälliköille

  • Mieti logistiikkaketju huolellisesti loppuun asti. Ota neuvotteluihin mukaan logistiikkayrittäjä, tukkuri ja urakoitsija. Voisiko ketjua jatkaa vielä työmaan sisällä?
  • Sitouta kumppanit!
  • Muista avoin keskustelu kaikkien osapuolien kanssa.

Kuvat: Minna Juvonen / SLO Oy

Kuka?

Mikko Kukkonen
Projekti-insinööri
Amplit Oy
Tomi Alanen
Tekninen johtaja, AINOA 3 -kohteen projektipäällikkö
Amplit Oy
Petri Kurttila
Avainasiakasmyyjä
SLO Oy

 AINOAn kauppakeskus lyhyesti

  • Sijaitsee Espoon Tapiolassa ja kauppakeskus on rakentunut kolmessa vaiheessa. Ensimmäinen osa valmistui vuonna 2013 ja kauppakeskuksen pinta-ala oli tässä vaiheessa 10 000m2. Vuonna 2016 valmistui Tapiolan keskuspysäköinti Tapiola Park, ja AINOAssa asioiville avautui 2000 pysäköintipaikkaa.
  • Toisessa vaiheessa vuonna 2017 kauppakeskuksen pinta-ala kasvoi 30 000 m2:iin ja metroliikenteen käynnistyttyä ostoksille on päässyt suoraan myös metrolla.
  • Vuonna 2019 valmistuu Tapiolan bussiterminaali, joka on kauppakeskuksen yhteydessä. Pinta-ala lisääntyi 20 000 m2:llä.
  • AINOAn omistaa sataprosenttisesti vakuutusyhtiö LähiTapiola.

Amplit Oy

vuonna 1987 perustettu pääkaupunkiseudulla toimiva talotekniikkayritys, joka työllistää yhteensä 200 LVIS-, tieto- ja turvaverkkojen ammattilaista.

Teksti:
Marja Apunen-Mäkelä / SLO Oy
Kuva:
Minna Juvonen / SLO Oy

Laiho Group aikataulutti hankintatuotteiden toimitukset Mall of Triplan työmaalle SLO:n välivarastointipalvelulla

Vuoden 2019 syksyllä Pasilaan avautuneessa, Pohjoismaiden suurimmassa kauppakeskuksessa on liiketilaa huimat 85 000 m2. Laiho Group Oy urakoi tässä mittavassa hankkeessa Mall of Triplan julkisivun ja käytävien valaistuksen sekä sähkötyöt. SLO:n välivarastointi oli keskeisessä asemassa projektin hankintojen ja toimitusten onnistumisessa.

SLO App ja Tuntitoimitus valtteina Roihuvuoren ennätysnopeassa linjasaneerauksessa

Helsingin Roihuvuoren kahden viikon suomenennätysremontissa SLO:n Tuntitoimituksen vahvuus mitattiin, kun varsinainen linjasaneeraus minimoitiin kahteen viikkoon.

ANDRITZ luottaa SLO:n asiantuntijuuteen

Vientiprojekti hallinnoitiin SLO:n palvelulla ANDRITZ Oy on maailman johtavia sellu- ja paperiteollisuuden järjestelmien, laitteiden ja palvelujen toimittajia. SLO on ANDRITZin pitkäaikainen kumppani ja pääsi mukaan Etelä-Amerikassa sijaitsevan sellutehtaan projektiin, jossa nostettiin tuotantokapasiteettia. SLO etsi tiukassa aikataulussa oikeat tuotteet, dokumentoi sekä pakkasi rahdin valmiiksi valtamerimatkalle.  SLO:n ja ANDRITZin yhteinen tekeminen on alkanut vuonna 2007. Toistakymmentä vuotta jatkunut yhteistyö syveni ja laajeni kansainvälisessä sellutehtaan projektissa, jolloin asiakas käytti tuotehankintojen lisäksi SLO:n Vientipalvelua. Projektin kokoluokasta ja vaativuudesta kertoo se, että suunnittelupöydältä tuotteiden toimittamiseen käytettiin aikaa puoli vuotta. [caption id="attachment_14917" align="alignnone" width="750"] Kuva: Havainnekuva sellutehtaasta[/caption] SLO:lta projektin hallintaa palveluna [caption id="attachment_14909" align="alignright" width="329"] Vasemmalla Ilkka Anttila, teollisuuden myyntipäällikkö, SLO Oy ja oikealla Toni Rämö,  Senior Project Engineer, Pulp and Power Plant Automation, ANDRITZ Oy.[/caption] Vientipalvelu on SLO:n yksikkö, jossa myyntisihteerit ja asiantuntijat tarjoavat monipuolista osaamistaan kansainvälisten projektien hallintaan. He vertailevat ja tekevät tarjouksia, käsittelevät tilauksia, hallinnoivat ostotilauksia ja laskuttavat. Asiakasta varten nimetty myyntisihteeri hoitaa myös projektin toimitusaikavalvontaa ja valvoo pakkaamista. SLO valikoitui projektikumppaniksi luotettavuuden ja pitkän yhteistyön perusteella ANDRITZin vanhempi projekti-insinööri Toni Rämö sai vihiä SLO:n kyvykkyydestä kansainvälisissä projekteissa, kun SLO:n myyntipäällikkö Ilkka Anttila kävi esittelemässä palveluportfoliota, johon myös kansainväliset vientiprojektit moninaisine vaiheineen lukeutuvat. Kun sellutehtaan kapasiteetin kasvattaminen tuli ANDRITZille projektiksi, he ottivat yhteyttä.  - SLO on iso ja luotettava toimija. Päätökseen vaikutti myös pitkä yhteistyö ja aiemmin toteutetut projektit, kertoo Toni Rämö. Erityisvaatimusten täyttäminen ja ennakointi avainasemassa Ulkoistamalla projektin hallinnan ANDRITZ vapautti omaa aikaansa projektin muihin toimintoihin. Projektissa SLO hoiti asiakkaan puolesta kaapeleiden määrittelyn ja menekin laskemisen. Sellutehtaan sähkösuunnitelma oli tehty eteläamerikkalaisten standardien mukaan, jolloin johdinten värit ja vaipat eivät vastanneet suomalaista valikoimaa. SLO:n kaapeliasiantuntijat etsivät kohdemaan vaatimusten mukaiset suomalaiset vastineet ja laskivat koko projektin kaapelitarpeen kerralla, sillä Etelä-Amerikassa samaa kaapelia ei ollut saatavilla. Kaapeleita lähti rahtina Etelä-Amerikkaan yhteensä vajaa 10 kilometriä. Merirahtiin lähtevät kontit dokumentointiin ja kuvattiin viranomaisia varten. Se on tärkeää, koska viranomaiset ovat kirjallisten tietojen varassa. Jos matkan varrella tarvitaan tietoa sinetöityjen konttien sisällöstä, viranomaisilla on käytössä vain kuvat ja dokumentit.  "SLO:ssa ymmärretään asiakkaan toiminnan avainkohdat ja osataan tarjota oikeat tuotteet oikeassa paikassa. " - Ilkka Anttila, SLO Oy Tuotteet kerralla oikein ja täsmällisessä aikataulussa ANDRITZin vientiprojektissa kriittinen elementti oli laivauksen tiukka ja kiireinen aikataulu. SLO koordinoi koko ajan toimituksia ja piti huolen, että tilaukset saatiin ajallaan kontteihin - Vaihtoehto olisi ollut lentorahti ja se on kallista, korostaa Toni. Koska tilausten oikeellisuus ja aikataulutus olivat tärkeässä roolissa, käytettiin niitä onnistumisen mittarina.  -Oikein onnistunut projekti, sillä kaikki saatiin laivaan ja työmaalle ajoissa. Käyttäisimme ilman muuta SLO:n palveluita uudestaankin, painottaa Toni. SLO:n myyntipäällikkö Ilkka Anttila kiittelee ANDRITZin ammattimaista tapaa, joilla asioita saatiin vietyä vaivattomasti eteenpäin. – Se oli mielenkiintoinen projekti ja sain olla siinä mukana alusta loppuun asti. Tuli hyvä olo, kun kaikki meni hyvin, arvioi Ilkka. Haasteilta vältyttiin jatkuvalla yhteydenpidolla Projektin kannalta merkittäviä haasteita ei kohdattu. Vaikka kaapelitarve oli määrällisesti suuri, saatavuudesta ei syntynyt ongelmaa, koska SLO oli jatkuvasti yhteydessä sekä toimittajaan että asiakkaaseen. - SLO:ssa ymmärretään asiakkaan toiminnan avainkohdat ja osataan tarjota oikeat tuotteet oikeassa paikassa, kiteyttää SLO:n myyntipäällikkö Ilkka Anttila. SLO:n tarjoama palvelukokonaisuus ANDRITZille Tuotteiden ja kaapeleiden määrittely ja menekin laskeminen. Muun muassa ulkomaalaiset kaapelistandardit eroavat Suomen standardeista, jolloin tilaukseen piti löytää oikeat tuotteet suomalaisesta valikoimasta. Dokumentointi Toimitusaikavalvonta Kontitus     [su_note note_color="#eceef0" text_color="#000000"] Mikä yritys? ANDRITZ Oy on yksi maailman johtavista sellu- ja paperiteollisuuden järjestelmien, laitteiden ja palvelujen toimittajista. Sen tuotealueita ovat puunkäsittely, kuituprosessit, kemikaalien talteenotto ja massankäsittely. Lisäksi ANDRITZ Oy tarjoaa erilaisia biomassakattiloita ja kaasutuslaitoksia energian tuotantoon. Suomessa ANDRITZ-yhtiöiden henkilöstön määrä on noin 1300. Osaamiskeskukset ovat Kotkassa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Savonlinnassa, Tampereella ja Varkaudessa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yhtiön omistaa itävaltalainen ANDRITZ AG. [palsta][1-2] Missio Yritys tukee asiakkaitaan menestymään innovatiivisella ja laadukkaalla suunnittelulla ja palvelulla. ANDRITZIN missioon kuuluu muodostaa vahvoja ja kestäviä suhteita, joilla on myönteinen vaikutus omiin teollisuusalan asiakasyrityksiin. [/1-2][1-2] Visio Yksi maailman johtavista yrityksistä valituilla markkinoilla. ANDRITZ suhtautuu intohimoisesti innovatiivisiin suunnitteluratkaisuihin. Teknologia- ja laatujohtajana se haluaa tuottaa kestäviä ratkaisuja asiakkailleen ja osakkeenomistajille sekä varmistaa pitkäaikaisen kannattavan kasvun jatkumisen. [/1-2][/palsta] [/su_note]