Miljoonaprojektin toimituksia lajiteltiin verkkokaupan viitetietojen avulla

Saneerauksessa Marskista luotiin Suomen ensimmäinen Signature -hotelli, joka avasi ovensa kesäkuussa 2019 nimellä Marski by Scandic. LVIS-urakasta vastannut Consti Talotekniikka Oy luotti sähkömateriaalin pääasiallisena tavarantoimittajana SLO:hon, jonka porrastetut toimitukset toivat tehokkuutta ja täsmällisyyttä ahtaalle keskustatyömaalle.

20 000 m2 uudistettavaa tilaa

Einari Teräsvirran suunnittelema, ikoninen Marski on kuulunut Helsingin ydinkeskustan kaupunkikuvaan jo vuosikymmeniä. Pitkää historiaa ja perinteitä kunnioitettiin peruskorjauksessa ja laajennuksessa, joissa Marski sai uuden ilmeen ja uusitun talotekniikan. Kokonaisurakkasopimuksen arvo oli noin 26 miljoonaa euroa sisältäen peruskorjauksen ja Lönnrotinkadun puoleisen osan lisäkerrosten rakentamisen. Hotellin huonemäärä on nyt 363 huonetta ja kokonaispinta-ala on 20 000 m2.

Suunnittelu sisälsi myös tarkat tilausaikataulut

Käytännön työtä edelsi kymmenien, ellei jopa satojen tuntien tarkka suunnitteluvaihe. Jokainen pienikin asia mietittiin ennen projektin alkua mahdollisimman valmiiksi. Yksi tärkeä suunnittelun vaihe oli tilausaikataulut.

Signature -hotelliksi valitut ovat kaikki uniikkeja

Vain tarkkaan valitut ja yksilölliset hotellit pääsevät tämän erityisen merkin alle. Scandicin noin 280:sta hotellista Signature -valikoimassa on vain viisi: Helsingissä, Bergenissä, Oslossa jokaisessa yksi hotelli ja Tukholmassa kaksi.

 - SLO Tuntitoimituksella voi tilata pieniäkin eriä, Mikko Malmipuro, projektipäällikkö, Consti Talotekniikka

Valaisimien pitkät tilausajat huomioitiin jo tilausaikataulua suunnitellessa. Mikko kehuu SLO:n avainasiakasmyyjä Tiina Rinnettä, joka tuli jo projektin alkuvaiheessa mukaan ja teki selkeän suunnitelman. – Helpotti paljon asioita, kun Tiina otti hommasta vastuun, korostaa Mikko Malmipuro, Consti Talotekniikka Oy:n pääkaupunkiseudun talotekniikkaurakoinnin projektipäällikkö.

Mikko toteaa, että tavarantoimitusten osalta projektissa ei tapahtunut mitään merkittäviä kommelluksia. Vain pari erikoispuhtaan tilan valaisinta oli vioittunut matkalla. Mutta kun siitäkin saatiin ajoissa tieto, asennukset suunniteltiin niin, ettei viivästyksiä syntynyt. Mikko tähdentää, että poikkeustilanteista tiedottaminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa helpottaa kaikkien työtä.

Tiheät toimitukset kompensoivat rajallista varastointitilaa

Keskustakohteen haasteena on logistiikka ja varastointitilojen vähyys. Hotelli sijaitsee kiinteistössä, jossa ei ole sisäpihaa. Suunnitteluvaiheessa mietittiin työmaakohtaista varastoa, mutta juuri rajallisten tilojen takia siitä ajatuksesta luovuttiin.

Sen sijaan SLO:n kanssa rakennettiin logistiikkaketju, jossa toimituksia oli päivittäin. Kun tavaraa tuli aina päivän työvaiheen tarpeisiin, oli varastoinnin tarve vähäinen. Tämä toimintatapa auttoi myös hävikin hillitsemisessä ja työmaalla säästyi aikaa, kun varastoitavia tavaroita ei tarvinnut siirrellä etenevän projektin jaloista.

Lajitellut toimitukset minimoivat kuorman ylimääräisen käsittelyn työmaalla

Jos toimituksia ei porrasteta, lajittelematon tilaus tulee työmaalle yhtenä kuormana, joka puretaan ja tavarat jaetaan työmaalla oikeisiin pisteisiin. Tämä malli on kuitenkin hyvin työllistävä ja kustannustehoton. Siksi Marskin työmaalla toimintavaksi valittiin porrastetut ja lajitellut toimitukset.

- Marskia odotettiin takaisin, Jouko Puranen, hotellinjohtaja, Marski by Scandic.

Projektissa hyödynnettiin verkkokaupan viitetietoja tilausten erittelyyn ja tunnistamiseen. Constin projektipäällikkö merkitsi jo verkkokaupan tilauspohjan viitetietoihin, mihin kerrokseen tavarat halutaan. Näin lavat saatiin työmaalla toimitettua helposti suoraan oikeisiin kerroksiin purkamatta koko lähetystä.

– Välillä tehtiin samalle päivälle neljäkin tilausta eri kerrosten mukaan, muistelee Mikko Malmipuro, Consti Talotekniikka Oy:n pääkaupunkiseudun talotekniikkaurakoinnin projektipäällikkö. Tämä oli logistisesti järkevä ratkaisu, koska se ei sitonut työmaalla yhtä miestä toimituksiin. - Olimme tyytyväisiä toimituksiin, SLO pystyi vastaamaan hyvin tarpeeseemme, Mikko mainitsee.

SLO:n verkkokauppa ja tiivis toimitussykli projektin tukipilareina

Projektin keskeinen työkalu oli SLO:n verkkokauppa. Consti Talotekniikalle avattiin projektikohtainen asiakasnumero, jolloin sopimushinnat pystyttiin kohdistamaan oikeille hankinnoille. Erillinen asiakastili helpotti myös tilausten ja kulujen hallintaa, kun asiakasnumeron alla oli vain kyseisen projektin hankintoja.

Projektitilin kautta kulkivat Consti Talotekniikan tarvitsemat päätuotteet, eli sähkökalusteet, valaisimet ja asennustarvikkeet. Projektissa käytetyt toimitustavat olivat normaalitoimitus ja päivätoimitus, joilla tilaukset kuljetettiin työmaalle tasaisena virtana.

Kohteen viimeistelyvaiheessa käytettiin myös ketterää tuntitoimitusta, jolloin työn edistymiseen ei tullut katkoksia.  ‑ Kun saatavilla oli toimiva tuntitoimitus, saattoi pieniäkin eriä tilata tarpeen mukaan, huomauttaa Mikko. Tuntitoimitus on toimiva palvelu silloin, kun ei enää puhuta suurista positioista mutta aika on ratkaiseva tekijä. Monipuolisella palvelukokonaisuudella Consti Talotekniikalle saatiin rakennettua toimiva ja joustava toimitusketju.

- Henkilökunnan ylpeys Marskista on vahva, Jouko Puranen, hotellinjohtaja, Marski by Scandic.

Hotelli elää ihmisistä

Valmis hotelli on upea näky, hotelli todellakin kilpailee samassa kastissa kaupungin parhaimmiston kanssa. Saneeraus on toteutettu ammattitaitoisesti ja työn taso on korkea. Uudessa sisustuksessa on yhdistelty moderniin kaupunkihotelliin pieniä viittauksia Mannerheimista. - Uudistunut Marski haluaa olla muutakin kuin marsalkkahotelli, muistuttaa Marskin hotellinjohtaja Jouko Puranen.

Kaikille Signature -hotelleille yhteistä on se, että niiden toivotaan yhdistävän paikalliset ja matkailijat. – Kun Marskin remontti aloitettiin, ei mietitty pelkästään hotelliasiakasta, vaan huomioitiin myös kaupunkilaiset. Hotelli elää ihmisistä, siksi kaikki ovat tervetulleita, painottaa Jouko Puranen.

Hotellinjohtaja on tyytyväinen, sillä hotellin Kuusi palaa -ravintolasta on tullut lyhyessä ajassa suosittu kaupunkilaisten kohtaamispaikka, vaikka Helsingin ydinkeskustassa on paljon korkeatasoista, kilpailevaa ravintolatarjontaa. Samalla eläväinen ja urbaani hotelli tarjoaa hotellivieraille ainutlaatuisia kokemuksia.

- Hotellissa aikanaan työskennellyt rouva totesi uudet tilan nähtyään, että Marski on vihdoin palautettu vanhaan loistoonsa, kertoo Jouko Puranen. - Marskia on todella odotettu takaisin.

Mikon vinkit urakoinnin projektipäälliköille

  • Ota uudenaikaisesta tekniikasta kaikki irti. Verkkokauppa on monipuolinen projektityökalu.
  • Kilpailuttaminen kannattaa aina. Vertailuun kannattaa laittaa hintojen lisäksi palvelut!
  • Projektikohtainen asiakasnumero helpottaa hallinnointia. Saat kohdistettua hankinnoille projektin sopimushinnat ja hallinnoitua toimituksia ja hankintoja keskitetysti. Lue myös: SLO:n verkkokauppa projektityökaluna.

Mikä yritys?

Consti Talotekniikka Oy

  • Consti Talotekniikka Oy on perustettu vuonna 2009
  • Se on erikoistunut LVIS-, paloturvallisuus- ja automaatiojärjestelmien palvelu-urakointiin.

 

Scandic Hotels Oy

  • Scandic Hotels Group AB on ruotsalainen hotellitoimintaa harjoittava yritys.
  • Vuonna 2018 Scandicilla oli noin 280 hotellia kuudessa eri maassa.

kuvat: Scandic Hotels Oy

Kuka?

Jouko Puranen
Hotellinjohtaja
Marski by Scandic
Mikko Malmipuro
Projektipäällikkö
Consti Talotekniikka Oy
Talotekniikkaurakointi PKS
Tiina Rinne
Avainasiakasmyyjä
SLO Oy

Verkkokaupan kolme ominaisuutta, joista ammattiostaja pitää

Verkkokauppa on ammattiostajan tärkeimpiä työkaluja ja sitä on hyvä käyttää toimitusten suunnitteluun.

  1. SLO:n verkkokaupassa näkee varastoitavien tuotteiden saldot, mikä tekee tilaamisesta tarkempaa ja nopeampaa.
  2. Koonti on verkkokaupan toiminnallisuus, jolla kaikki ostetut tuotteet voi ajaa excel-listaksi. Kun tiedot ovat laskentataulukossa, on esimerkiksi tietojen etsintä hakutoiminnolla helppoa. Koonti on projektipäällikölle tärkeä ominaisuus myös sen takia, että projektin lopussa tarvitsee kerätä vähemmän luovutuskansion dokumentteja.
  3. Verkkokaupan etuna on myös se, että siitä jää vahvistus, toisin kuin puhelimitse tehdyistä tilauksista.

Näitä projektipalveluita voit tilata SLO:lta isoihin työkohteisiin

Palvelu valitaan työmaan koon ja logistisen tarpeen mukaan.

  • Esiasennus. Asennukset, joissa käytetään sarjana esiasennettuja tuotteita, esimerkkinä valaisinprojektit.
  • Täsmäpaketointi. Samanlaisten huoneiden asennustarvikkeet pakataan huonekohtaisiin laatikoihin. Soveltuu toistuviin asennuksiin, esimerkkinä hotellisaneeraukset. Palvelusta sovitaan myyjän kanssa ja tilaus voi sisältää myös hankintatuotteita.
  • Tilauslajittelu. Tilattavat tavarat ovat SLO:n varastotuotteita, jotka toimitetaan työmaakohteisiin lavoina. Asiakas pystyy tilaamaan palvelun sähkönumerolla suoraan verkkokaupasta ilman myyjää. Ketterä ratkaisu keskisuurille työmaille, joissa tilattavat tuotteet halutaan lajiteltuina omiin lavayksiköihin keskitetyn toimituksen sijaan.
  • Projektitoimitukset. Isot ja räätälöitävät projektit, jotka sovitaan aina myyjän kanssa.
Teksti:
Marja Apunen-Mäkelä
SLO Oy
Kuva:
Scandic Hotels Oy

Kerrostalon nousukaapelointi onnistui vaivattomasti hybridikaapelilla

Kerrostalosaneerauksissa uusitaan LVI-kohteiden lisäksi yleensä vähintään asuntojen nousukaapelointi.

Omakotitalo saneerattiin uuden vuosituhannen teknologialla

ABB free@home optimoi omakotitalon lämmitystä ja ohjaa valoja

ANDRITZ luottaa SLO:n asiantuntijuuteen

Vientiprojekti hallinnoitiin SLO:n palvelulla ANDRITZ Oy on maailman johtavia sellu- ja paperiteollisuuden järjestelmien, laitteiden ja palvelujen toimittajia. SLO on ANDRITZin pitkäaikainen kumppani ja pääsi mukaan Etelä-Amerikassa sijaitsevan sellutehtaan projektiin, jossa nostettiin tuotantokapasiteettia. SLO etsi tiukassa aikataulussa oikeat tuotteet, dokumentoi sekä pakkasi rahdin valmiiksi valtamerimatkalle.  SLO:n ja ANDRITZin yhteinen tekeminen on alkanut vuonna 2007. Toistakymmentä vuotta jatkunut yhteistyö syveni ja laajeni kansainvälisessä sellutehtaan projektissa, jolloin asiakas käytti tuotehankintojen lisäksi SLO:n Vientipalvelua. Projektin kokoluokasta ja vaativuudesta kertoo se, että suunnittelupöydältä tuotteiden toimittamiseen käytettiin aikaa puoli vuotta. [caption id="attachment_14917" align="alignnone" width="750"] Kuva: Havainnekuva sellutehtaasta[/caption] SLO:lta projektin hallintaa palveluna [caption id="attachment_14909" align="alignright" width="329"] Vasemmalla Ilkka Anttila, teollisuuden myyntipäällikkö, SLO Oy ja oikealla Toni Rämö,  Senior Project Engineer, Pulp and Power Plant Automation, ANDRITZ Oy.[/caption] Vientipalvelu on SLO:n yksikkö, jossa myyntisihteerit ja asiantuntijat tarjoavat monipuolista osaamistaan kansainvälisten projektien hallintaan. He vertailevat ja tekevät tarjouksia, käsittelevät tilauksia, hallinnoivat ostotilauksia ja laskuttavat. Asiakasta varten nimetty myyntisihteeri hoitaa myös projektin toimitusaikavalvontaa ja valvoo pakkaamista. SLO valikoitui projektikumppaniksi luotettavuuden ja pitkän yhteistyön perusteella ANDRITZin vanhempi projekti-insinööri Toni Rämö sai vihiä SLO:n kyvykkyydestä kansainvälisissä projekteissa, kun SLO:n myyntipäällikkö Ilkka Anttila kävi esittelemässä palveluportfoliota, johon myös kansainväliset vientiprojektit moninaisine vaiheineen lukeutuvat. Kun sellutehtaan kapasiteetin kasvattaminen tuli ANDRITZille projektiksi, he ottivat yhteyttä.  - SLO on iso ja luotettava toimija. Päätökseen vaikutti myös pitkä yhteistyö ja aiemmin toteutetut projektit, kertoo Toni Rämö. Erityisvaatimusten täyttäminen ja ennakointi avainasemassa Ulkoistamalla projektin hallinnan ANDRITZ vapautti omaa aikaansa projektin muihin toimintoihin. Projektissa SLO hoiti asiakkaan puolesta kaapeleiden määrittelyn ja menekin laskemisen. Sellutehtaan sähkösuunnitelma oli tehty eteläamerikkalaisten standardien mukaan, jolloin johdinten värit ja vaipat eivät vastanneet suomalaista valikoimaa. SLO:n kaapeliasiantuntijat etsivät kohdemaan vaatimusten mukaiset suomalaiset vastineet ja laskivat koko projektin kaapelitarpeen kerralla, sillä Etelä-Amerikassa samaa kaapelia ei ollut saatavilla. Kaapeleita lähti rahtina Etelä-Amerikkaan yhteensä vajaa 10 kilometriä. Merirahtiin lähtevät kontit dokumentointiin ja kuvattiin viranomaisia varten. Se on tärkeää, koska viranomaiset ovat kirjallisten tietojen varassa. Jos matkan varrella tarvitaan tietoa sinetöityjen konttien sisällöstä, viranomaisilla on käytössä vain kuvat ja dokumentit.  "SLO:ssa ymmärretään asiakkaan toiminnan avainkohdat ja osataan tarjota oikeat tuotteet oikeassa paikassa. " - Ilkka Anttila, SLO Oy Tuotteet kerralla oikein ja täsmällisessä aikataulussa ANDRITZin vientiprojektissa kriittinen elementti oli laivauksen tiukka ja kiireinen aikataulu. SLO koordinoi koko ajan toimituksia ja piti huolen, että tilaukset saatiin ajallaan kontteihin - Vaihtoehto olisi ollut lentorahti ja se on kallista, korostaa Toni. Koska tilausten oikeellisuus ja aikataulutus olivat tärkeässä roolissa, käytettiin niitä onnistumisen mittarina.  -Oikein onnistunut projekti, sillä kaikki saatiin laivaan ja työmaalle ajoissa. Käyttäisimme ilman muuta SLO:n palveluita uudestaankin, painottaa Toni. SLO:n myyntipäällikkö Ilkka Anttila kiittelee ANDRITZin ammattimaista tapaa, joilla asioita saatiin vietyä vaivattomasti eteenpäin. – Se oli mielenkiintoinen projekti ja sain olla siinä mukana alusta loppuun asti. Tuli hyvä olo, kun kaikki meni hyvin, arvioi Ilkka. Haasteilta vältyttiin jatkuvalla yhteydenpidolla Projektin kannalta merkittäviä haasteita ei kohdattu. Vaikka kaapelitarve oli määrällisesti suuri, saatavuudesta ei syntynyt ongelmaa, koska SLO oli jatkuvasti yhteydessä sekä toimittajaan että asiakkaaseen. - SLO:ssa ymmärretään asiakkaan toiminnan avainkohdat ja osataan tarjota oikeat tuotteet oikeassa paikassa, kiteyttää SLO:n myyntipäällikkö Ilkka Anttila. SLO:n tarjoama palvelukokonaisuus ANDRITZille Tuotteiden ja kaapeleiden määrittely ja menekin laskeminen. Muun muassa ulkomaalaiset kaapelistandardit eroavat Suomen standardeista, jolloin tilaukseen piti löytää oikeat tuotteet suomalaisesta valikoimasta. Dokumentointi Toimitusaikavalvonta Kontitus     [su_note note_color="#eceef0" text_color="#000000"] Mikä yritys? ANDRITZ Oy on yksi maailman johtavista sellu- ja paperiteollisuuden järjestelmien, laitteiden ja palvelujen toimittajista. Sen tuotealueita ovat puunkäsittely, kuituprosessit, kemikaalien talteenotto ja massankäsittely. Lisäksi ANDRITZ Oy tarjoaa erilaisia biomassakattiloita ja kaasutuslaitoksia energian tuotantoon. Suomessa ANDRITZ-yhtiöiden henkilöstön määrä on noin 1300. Osaamiskeskukset ovat Kotkassa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Savonlinnassa, Tampereella ja Varkaudessa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Helsingissä. Yhtiön omistaa itävaltalainen ANDRITZ AG. [palsta][1-2] Missio Yritys tukee asiakkaitaan menestymään innovatiivisella ja laadukkaalla suunnittelulla ja palvelulla. ANDRITZIN missioon kuuluu muodostaa vahvoja ja kestäviä suhteita, joilla on myönteinen vaikutus omiin teollisuusalan asiakasyrityksiin. [/1-2][1-2] Visio Yksi maailman johtavista yrityksistä valituilla markkinoilla. ANDRITZ suhtautuu intohimoisesti innovatiivisiin suunnitteluratkaisuihin. Teknologia- ja laatujohtajana se haluaa tuottaa kestäviä ratkaisuja asiakkailleen ja osakkeenomistajille sekä varmistaa pitkäaikaisen kannattavan kasvun jatkumisen. [/1-2][/palsta] [/su_note]