Lämpöpumput ovat suosittuja lämmönlähteitä suomalaisilla mökeillä.

Kuumalla säällä talon saa helposti viilennettyä ja koleilla ilmoilla asumismukavuutta tulee lämmityksestä. Uuden mökkikauden alkuun on hyvä päivittää kesäpaikan lämmitys ja ottaa järjestelmän etäohjaus haltuun.

Kuva 1: SLO:n teknisen tuen päällikkö Esapekka Turunen esittelee Airpatrol GSM-kauko-ohjaimen toimintaa. Esapekka on Airpatrolin hankkimisen jälkeen voinut saapua aina mukavaksi lämmitettyyn kesämökkiin.

Lämpöpumppujen etäohjattavuus tuo vapaa-ajan olemiseen helppoutta ja mukavuutta. Ajomatkan jälkeen on mukavampi astua lämpimään kuin koleaan taloon. Parhaimman lämmönsäätelyn saat lämpöpumpun ja sähköpattereiden yhdistelmällä.

Avoin huonejärjestys jakaa lämpöä tasaisesti

Kesämökeissä käytetään yleensä avointa huonejärjestystä, jolloin ilmalämpöpumpun antama lämpö jakaantuu tasaisesti koko huoneistoon. Sähköpattereilla saadaan mukavat olosuhteet myös talon etäisimpiinkin nurkkiin.

Lämmitysjärjestelmien etähallinnalla minimoidaan talvikauden ongelmia

Talven peruslämmön ylläpidossa sähköpatterit tulevat apuun, mikäli pakkanen nousee niin kovaksi, että ilmalämpöpumppu kaipaa lisäpotkua lämmöntuottoon. Sähköpattereilla voi myös jakaa riskiä, jolloin mahdolliset vikatilanteet eivät aiheuta ongelmia lämmitykseen.

Etähallinnan kautta saat ajantasaista tietoa ja pystyt myös tekemään korjaavia toimenpiteitä ennen kuin vahinkoa pääsee syntymään. Jos mökillä ei ole etähallintaa, ongelmatilanteiden havaitseminen ajoissa on käytännössä mahdotonta ja parhaistakaan ratkaisuista ei ole hyötyä.

Tässä esittelemme yhden ratkaisun mökkien lämpöpumppujen etäohjaukseen.

 

 

Kuva 2: Airpatrolin käyttöliittymänäkymä

Airpatrol Nordic – etäohjaa tekstiviesteillä kesämökkisi lämmitystä

Etäohjauksen toteuttaminen yksinkertaisimmillaan vaatii Airpatrol nordic -laitteen ja siihen puhelinliittymän. Ohjaaminen tapahtuu tekstiviesteillä. Yleisimmät ilmalämpöpumppumerkit ja -mallit ovat jo tuettuja. Mikäli kesämökillä on WiFi-verkko, löytyy Panasonicilta malleja, jotka mahdollistavat etäohjauksen verkon yli.  Koska kaikki mallit eivät ole tuettuja, tarkista yhteensopivuus ennen hankintaa.

Löydät tuotteen SLO:n verkkokaupasta sähkönumerolla: 81 085 09.

Onko Airpatrol Nordic jo tuttu? Käy jättämässä tuotearvostelu!

Teksti:
Anssi Hall, tekninen asiantuntija, SLO Oy

Lataussähkö helposti WAGOn lattakaapelijärjestelmällä

Järvenpääläisen rivitaloyhtiön parkkipaikoilla ladataan sähköautoja. Latauspaikat toteutettiin lattakaapelointijärjestelmällä, joka on verrattain uusi teknologia. Taloyhtiön pihalle toteutettiin yhteensä 33 latauspaikkaa. Tulevaisuudessa latausasemien määrää halutaan kasvattaa kaikkiin autopaikkoihin. WAGO Finlandin järjestelmässä virranottolaitteen liitosyksikkö asennetaan lattakaapelin päälle, jolloin sähköä voidaan jakaa helposti ilman lisäkaapeloinnin tarvetta tai uusia sähkörasioita. Tämä helpottaa selvästi tulevien vuosien asennuksia. Asennustyön kesto lyheni merkittävästi – Helppo ja siisti. Perinteisellä kaapelointijärjestelmällä latausliitäntä olisi selvästi massiivisempi. Näin WAGO Finlandin lattakaapelijärjestelmää kuvailee sähköasennuksia teollisuuteen, liike- ja julkitiloihin ja kotitalouksiin tekevän Napocom Oy:n toimitusjohtaja Jukka Ikonen. Hänen yrityksensä on toteuttanut viime aikoina sähköautojen latausmahdollisuuden kahteen kohteeseen Uudellamaalla nimenomaan lattakaapelijärjestelmällä. – Jos tekisimme saman asennuksen perinteisellä kaapelointijärjestelmällä, jokaiseen autolatauspaikkaan pitäisi laittaa oma jakorasia. Tämä hidastaisi työtä merkittävästi. Arvioni mukaan lattakaapelilla työn kesto on puolet lyhyempi, Ikonen kertoo. Äskettäin Ikosen yritys toteutti latausmahdollisuuden Helsingin Lauttasaaressa sijaitsevan taloyhtiön 270 autopaikkaan. Kyseinen kohde suunniteltiin alusta pitäen WAGOn lattakaapelijärjestelmällä. Nopean asennuksen lisäksi järjestelmän etuna on skaalautuvuus moniin eri käyttökohteisiin. Järjestelmä soveltuu pieniin ja isoihin parkkitiloihin, kauppakeskusten parkkihalleihin sekä taloyhtiöiden pysäköintihalleihin ja -katoksiin. Siisti ja viimeistelty lopputulos Asennuksista vastanneen Jukka Ikosen mukaan lattakaapelointi mahdollisti tarvittavat muutokset järvenpääläiskohteessa. – Jos olisimme tehneet asennuksen perinteisellä kaapelointijärjestelmällä, emme olisi saaneet mahtumaan kaapeleita suojausten sisään, koska rasiat olisivat olleet varsin isoja. Lopputulos olisi ollut aika järjettömän näköinen. Lattakaapelilla asennuksen lopputulos oli siisti, Ikonen kertoo.  

Valaisinpistorasiat DCL

Uudet DCL-valaisinpistorasiat Uudet, yleiseurooppalaisen standardin mukaiset, DCL-valaisinpistorasiat tulevat korvaamaan Suomessa perinteisesti käytetyt pistorasiat. Valaisinpistorasioiden käyttö Suomessa on käytetty kolmenkymmenen vuoden ajan asunnoissa asukkaan liitettäväksi tarkoitettujen valaisimien liitäntään valaisinpistokytkimiä eli valaisinpistorasioita ja -pistotulppia. Aikoinaan otettiin käyttöön valaisinpistokytkin, jota käytetään myös muissa Pohjoismaissa. Uudet eurooppalaiset valaisinpistotulpat ja -pistorasiat Myös muualla on havaittu tarve tällaiselle valaisimen liittämiseen tarkoitetulle pistokytkimelle. Uuden ja vanhan pistokytkimen rakenne poikkeavat toisistaan. Vanhan tyypin pistokytkinjärjestelmä sisältää rakenteet luokan 0, I ja II pistotulpille sekä luokan 0 kruunupistotulpalle. Vanhan tyypin pistotulppa on varsin iso ja sitä voi olla hankala saada sopimaan riippuvalaisimen kattokupin sisään. Uusissa asennuksissa saa käyttää vain suojamaadoituskoskettimella varustettuja pistorasioita. Uusi DCL-tyyppi sisältääkin rakenteet vain suojamaadoituskoskettimella varustetulle pistorasialle ja luokan I ja luokan II pistotulpille. Pistorasia on yleensä upporakenteinen, niin että pistotulppa menee kokonaan pistorasian sisään ja lopputulos vie vähän tilaa ja on siistin näköinen. Upporakenteinen pistorasia vie toisaalta tilaa asennusrasiasta ja rajoittaa sen käyttöä haaroittamiseen, ja sen takia on olemassa myös pinta-asennettavia pistorasioita. Vanhan ja uuden pistokytkintyypin välillä voi periaatteessa käyttää adaptereja, mutta vanhan pistokytkintyypin rakenteesta johtuen ne vievät paljon tilaa, eikä niiden käyttö ole suositeltavaa. Uuden ja vanhan rakenteen käyttö Valaisimien valintaa ja asentamista koskevan standardin SFS 6000-5-55 kohdassa 559.5.1 hyväksytään kummankin pistokytkintyypin käyttö. Ajatuksena on ollut, että kun markkinoille tulee uuden pistokytkinjärjestelmän mukaisia valaisimia, se luo kysyntää myös uudentyyppisille pistorasioille. Nyt näyttää, että näitä uudella valaisinpistotulpilla varustettuja valaisimia on tulossa markkinoille. Suomessa ei ole suunnitelmia kieltää vanhantyyppisten valaisinpistorasioiden ja -pistotulppien käyttöä, kuitenkin esitetään seuraavat suositukset: Vanhan tyyppisiä valaisinpistokytkimiä suositellaan käytettäväksi aikaisemmin tehtyjen asennusten korjaus-, laajennus- ja muutostöissä. Kuitenkin vanhan tyypin valaisinpistokytkimien käyttö on sallittu myös uudisrakennuskohteissa. Uudisrakennuskohteissa suositellaan ensisijaisesti käytettäväksi uuden tyyppisiä DCL-pistokytkimiä siten, että kohteeseen toimitetaan myös pistotulpat. Asennuksen suunnittelussa on otettava huomioon uppoasenteisen pistorasian vaatima tila.   [su_table responsive="yes"] Snro Kuvaus Tuotenimi 11 301 00 DCL-ripustuskansi, uppoasennus AKK14 11 301 01 DCL-ripustuskansi, pinta-asennus  AKK15 [/su_table] [siteorigin_widget class="SiteOrigin_Widget_Image_Widget"][/siteorigin_widget][siteorigin_widget class="SiteOrigin_Widget_Image_Widget"][/siteorigin_widget]

SG Armaturenin helppoasenteinen ja laadukas Install kalustesarja nyt saatavilla!

SG Armaturen laajensi tuotevalikoimansa valaisimista ja ohjaustuotteista asennuskalusteisiin. Sg Install sisältää täyden valikoiman kytkimiä, pistorasioita sekä muita yleisimpiä asennustuotteita. Tuotekehityksen lähtökohta on ollut korkealaatuinen kalustesarja, josta löytyy myös innovatiivinen ja helppo asennustapa soveltuen Suomen markkinoille.