Sähköautoja on yksityiskäytössä jo jonkin verran, mutta jakeluliikenteessä sähköinen pirssi on harvinaisempi. SLO päätti kokeilla ajan hengen mukaisesti toimitusten kuljettamista täyssähköautolla. Parin vuoden ajojen perusteella voidaan todeta, että sähköauto vie asiakkaiden tilaukset perille varsin hyvin. Lue kirjoituksesta, mitä havaintoja kokeilusta syntyi.

SLO:lla on ollut sähköauto jakelukäytössä vuoden 2018 alusta alkaen. Auton hankki kuljetuksista vastaava jakelukumppani ja yhteiseen kokeiluun lähdettiin testimielessä. - Halusimme nähdä, miten sähköautot toimivat jakeluissa, kertoo Olli Ylösjoki, SLO:n kuljetuspäällikkö. Polttoaineettomaksi työjuhdaksi valikoitui täyssähköauto Nissan E-NV200, joka oli hankintahetkellä paras vaihtoehto raskaampaan käyttöön.

Akkujen latausajan ja toimintasäteen optimointia

Sähköautokuljetukset aloitettiin SLO:n Tuntitoimituksen tilauksilla. Vaikka Tuntitoimitus on vain pääkaupunkiseudun sähkötarviketilausten kuriiripalvelu, ajettuja kilometrejä saattaa päivän aikana kuitenkin kertyä paljon. Täyssähköauton akkujen kapasiteetti joutui todelliseen testiin, sillä Tuntitoimitus lähtee SLO:n keskusvarastolta tasatunnein lukuisia kertoja päivässä. Tiheäsyklisyys aiheutti sen, että akut eivät ehtineet latautua riittävästi ennen uutta starttia.

Akkujen kestävyysrajoitusten takia alkuperäistä suunnitelmaan muutettiin matkan varrella. Kun auto siirrettiin kahdesti päivässä starttaaviin päivätoimituksiin, latausaikaa kertyi huomattavasti enemmän, ja näin ollen toimintasäde saatiin venytettyä riittävän pitkäksi.

Mitä kokeilusta opittiin

Täyssähköauton koko elinkaareen ekologisuutta emme lähde tässä arvioimaan, koska valmistuksen ja käytön päästöttömyys eivät kulje käsi kädessä. Sen verran toteamme, että vuoden aikana yhdellä täyssähköautolla liikutettiin toimituksia lähes 18 000 kilometriä ja CO2 – päästöissä saavutettiin noin 3 000 kg säästöt.

Vajaan kahden vuoden mittainen kokeilu opetti sen, että sähköauto sopii hyvin keskusta-alueiden lyhyille jakelureiteille. Paikallisesti täyssähköauto on päästötön, joten kaupunkiympäristön viihtyvyyteen sillä on varmasti vaikutusta.

Koska raskaammassa käytössä ja pitkillä jakelureiteillä nykyisten sähköautojen akkukapasiteetti ei vielä riitä SLO:n kokonaistarpeeseen, jäämme vielä odottamaan akkuteknologian kehitysharppauksia ennen kuin valjastamme sähköisen kuljetuskaluston laajemmin SLO:n jakeluun.

 

Jos suunnittelet sähköautojen hankintaa jakelukäyttöön:

  • Huomioi jakeluaikatauluissa tarpeeksi pitkät latausajat jakeluautoille.
  • Tarvitset riittävän latausinfran. Tavallinen pihakeskus ei sovellu sähköautojen lataamiseen, riskinä on ylikuumeneminen ja pahimmassa tapauksessa tulipalo.

Teksti:
Marja Apunen-Mäkelä
SLO Oy
Kuva:
Marja Apunen-Mäkelä / SLO Oy

EVlink Wallbox Plus – Uudistunut kotilatauslaite nopealla toimituksella suoraan SLO:n varastosta!

EVlink Wallbox Plus on tyylikäs, helppokäyttöinen ja ennen kaikkea luotettava kotilatauslaite, jolla saat tunnissa ladattua autoosi lisää toimintamatkaa 20-100 km, laitemallista ja auton ominaisuuksista riippuen.

Ensto eFiller, moderni latauslaite kotiin!

Ensto eFiller tekee sähköauton latauksesta helppoa. Se on suunniteltu kotitalouksille ja sisältää vikavirtaa lukuun ottamatta kaiken tarvittavan. Asennettaessa on  huomioitava, että tarvitaan aina lisäksi B-luokan vikavirtasuoja. Ensto eFiller - turvallista kotilatausta Kompakti, seinäasenteinen latauslaite on varustettu kiinteällä kaapelilla. Kun lataat autoasi kotona, sinulla on harvemmin kiire, mutta tarvitset turvallisen ja toimivan latauslaitteen. Sähköauto on yön aikana ladattu täyteen, ja erillistä latausasemakäyntiä ei tarvita. Helppokäyttöinen Yksinkertainen kotilaturi on suunniteltu helppokäyttöiseksi ja luotettavaksi. Siinä on kiinteä kaapeli, jota on helppo käyttää ja säilyttää. Erillinen pistoolipidike voidaan sijoittaa juuri sinulle sopivaan paikkaan. Helppo asentaa Ensto eFiller on helppo asentaa ja käyttöönotto ei vaadi ihmeitä. Latausvirtaa voidaan rajoittaa vastaamaan kotisi tarpeita. Ensto eFiller takaa tehokkaan ja turvallisen kotilatauksen. Kestävä 100% metallirakenne (IP44) takaa pitkän käyttöiän säätä ja muita ulkoisia uhkia vastaan (IK10). Runko valualumiinia, etupaneeli ruostumatonta terästä Kiinteä latauskaapeli 4,5m 1-vaihe ja 3-vaihe versiot IP44 IK10 Käyttölämpötila -30…+50 °C Seinäasennus Mukana seinäpidike latauspistoolille Tarvitaan vikavirtasuoja B Kiinnostuitko? Kysy lisätietoja myyjältäsi [siteorigin_widget class="SiteOrigin_Widget_Image_Widget"][/siteorigin_widget][siteorigin_widget class="SiteOrigin_Widget_Image_Widget"][/siteorigin_widget]

EVPike on turvallinen, vaivaton ja edullinen

Täydellinen vaihtoehto sähköautojen latausasemien saneerauksiin taloyhtiöissä ja omakotitaloissa.