Viime vuosina yleistynyt maakaapeleiden asennus onnistuu helposti JKS PST 1000 -putkikäärmevaunun avulla.

Tuote ei ole uusi, mutta sitä on kehitetty vuosien ajan yhteistyössä asiakkaiden ja loppukäyttäjien kanssa. Asiakkailta tulleen palautteen perusteella vaunun rakenteita ja teknisiä ratkaisuja on parannettu ja vaunun toimintaa on saatu tällä tavalla tehostettua. Käyttövoimansa vaunu saa JKS:n hydraulikoneikosta. Koneikon moottorina käytetään yleensä Hondan laadukkaita polttomoottoreita, mutta tarvittaessa vaunu voidaan varustaa myös diesel moottorilla. Hydraulinen välivetolaite PPD 402 sekä lisävarusteena saatava vintturi ottavat käyttövoimansa koneikosta.

Kaapelinveto tapahtuu työntämällä halkaisijaltaan 15 mm lasikuitusauva maan alla olevaan putkeen. Sauva työnnetään välivetolaitteen avulla putken toisessa päässä olevan kaapelin luo. Vedettävä kaapeli voidaan liittää suoraan sauvaan ja vetää kaapeli sauvan avulla putkeen. Vaihtoehtoisesti sauvan kanssa putkeen voidaan vetää CW8 -minivintturissa oleva 25 mm vetoliina, johon kaapeli kytketään ja jolla se vedetään putkeen. Erillisen vetoliinan etuna on huomattavasti suurempi vetovoima, joka saavutetaan erillisellä hydraulisella vintturilla. Vetoliinan käyttö säästää myös lasikuitusauvaa.

PPD 402 -välivetolaiteessa veto tapahtuu kahden erillisen erikoispinnoitetun vetohihnan avulla. Kummallekin hihnalle on oma hydraulimoottorinsa. Hihnat puristetaan toisiaan vasten hydraulisesti. Tämä ratkaisu takaa pitävän otteen vedettävästä sauvasta.

Vaunussa käytettävä lasikuitusauva on halkaisijaltaan noin 15 mm. Sitä mahtuu kelalle maksimissaan 500 metriä. Yleisimmin toimitettu mitta on kuitenkin noin 300 metriä, sillä tätä pidemmät vedot vaikeutuvat putkissa olevan kitkan vuoksi.

Koko vetolaitteisto on kasattu omaan kasettirunkoonsa, joka voidaan tarvittaessa nostaa vaunusta pois. Näin kasetti voidaan jättää vaikkapa kaivannon reunalle ja vaunua voidaan käyttää tavallisen perävaunun tapaan tavaran kuljetukseen. Vaunun lavakoko on 1500 x 3000 ja se on suojattu eteenpäin avautuvalla kuomulla, joka antaa hyvän suojan laitteistolle. Kuomun sisällä on led- työvalo, mikä helpottaa työskentelyä hämärissä olosuhteissa. Vaunun valojärjestelmä on myös toteutettu led- valoin, jotka takuulla toimivat ja näkyvät liikenteessä.

 

PST 1000:n avulla maakaapeleiden asennuksesta selvitään ratkaisevasti nopeammin. Kun vaunu viedään työmaalle ja kuomu avataan, voidaan työskentely aloittaa samantien. Vaunun varustus valitaan aina asikkkaiden tarpeiden mukaan. Vaunu toimitetaan yksittäishyväksyttynä ja rekisteröitynä.

 

PST 1000 vakiovarusteet:

  • JKS:n valmistama tukeva kuumasinkitty teräsrunko, 12 voltin led-valot sekä heijastinvarusteet, työntöjarrut, jousitettu akselisto, säädettävä nokkapyörä, portaattomasti laskettavat takatukijalat, led-työvalo, PPD 402 välivetolaite, Hondan HP9 polttomoottori + hydraulikoneikko, hätä-seis kytkin, tukeva JKS-kuomu, ohjainputkisarja

 

PST 1000 lisävarusteet:

  • CW8 minivintturi, sähkökäynnistys

 

PST 1000 tekniset tiedot:

  • Kokonaispaino: 1000 kg
  • Valot: 12V led valot
  • Veto/työntönopeus: 0-90 m/min
  • Veto/työntövoima: n. 3,5kN
  • Asennusjousen pituus: 300m – 500m

 

PPD 402 -välivetolaitteen tekniset tiedot:

  • Veto/työntönopeus: 0-90 m/min
  • Veto/työntövoima: n. 3,5kN
  • Pyörityksen ohjaus: hydraulinen
  • Puristuksen säätö: hydraulinen
  • Hydrauliikan max. paine: 175bar

 

JKS

Reka HHJ LiteRex

Uuden sukupolven HHJ LiteRex-asennuskaapeli on suunniteltu ja valmistettu Suomessa, kiinnittäen erityistä huomiota turvallisuuteen, ympäristöön sekä asentajaystävällisyyteen.

Vaikuttaako CPR kaapelin ostoon ja asentamiseen?

CPR- eli paloluokkamerkinnät muuttuvat kaapeleissa pakollisiksi 1.7.2017 alkaen, mutta aluksi muutokset näkyvät vain kaapelikelan merkinnöissä.

APS kat6 -maakaapeli

AP-solutions tuo SLO:n valikoimaan uuden armeeratun kategorian 6  parikaapelin.