Samuli Rasinmäki
SLO Oy
15.1.2020

Olen autoillut hybridilläni Etelä-Suomen kaupunkiympäristössä nyt noin vuoden ajan. Kokemus on ollut ennen kaikkea positiivinen. En pysty kuvittelemaan itselleni enää sellaista autoa, jossa ei olisi sähkömoottoria. Sen tarjoama vääntö ja reagointinopeus tuovat mukavuutta, mistä en ole enää valmis luopumaan. Toistaiseksi latausta tarjoavilta toimijoilta puuttuu yhdenmukaiset toimintaperiaatteet. Valitettavasti se rajaa sähkömoottorilla ajamiani kilometrejä.

Hybridiä hankkiessani mietin, kuinka reilun 40 km luvattu toimintamatka mahtaa riittää minun ja perheeni tarpeisiin. Vastaus on, että erinomaisesti. Valmistajan lupaama toimintamatka tuntuu pitävän kohtuullisen luotettavasti paikkansa. Viikolla kodin ja työpaikan välinen matka kauppareissuineen taittuu sähköllä helposti. Lataaminen on vaivatonta niin työpaikalla kuin kotona asianmukaisilla latausasemilla.

Kirjavat latauskäytännöt aiheuttavat harmia

Suurin ongelma ja ärsytyksen aihe sähköautoilussa on yhdenmukaisten toimintaperiaatteiden puuttuminen julkisilla latausasemilla. Jokaisella toimijalla tuntuu olevan oma rekisteröitymistä vaativa applikaatio tai RFID –tagi. Myös veloitus on paljon korkeampi kuin mitä kuluttaja normaalisti energiastaan maksaa. Hinta saattaa olla jopa nelinkertainen! Näistä syistä omat lataukseni ovat keskittyneet vain kotiin ja työpaikalle.

Sähköasentaja, valmistaudu kysyntään

Autovalmistajat tuovat kilpaa uusia hybridi- ja täyssähköautoja markkinoille, mutta latausinfra ja sen käytettävyys laahaavat vielä pahasti perässä hidastaen täyssähkö- ja hybridiautojen suosion kasvua. SLO on kuitenkin valmistautunut sähköautobuumiin ja valikoimasta on löytynyt jo pitkään latausasemat ja tarvikkeet. Kun sähköautojen määrä jossain vaiheessa toivottavasti lisääntyy, on meidän ammattilaisten tehtävä rakentaa luotettava latausverkosto sen ympärille. Omaan kokemukseen perustuen voisin päätellä, että todennäköisesti tämä tapahtuu ensisijaisesti kotien ja työpaikkojen parkkipaikoille.

 Lataa mainio »Sähköauton latausasemat ja tarvikkeet -katalogimme« käyttöösi, niin olet valmis vastaamaan kysyntään. 

Lataa pdf

Kiinnostuitko?

 Lue muita kirjoituksia aiheesta sähköauto »

 

Sähköautojen latauskeskus auttaa latausinfran suunnittelussa

Kun erilaiset sähkölaitteet ja sähköinen liikenne lisääntyy myös energian tarve kasvaa. UTU on kehittänyt vakioidut latausasemien syöttökeskukset ja latausjakokaapit varmistamaan riittävää sähköistystä ja latauskentän sähkönsyötön turvallisuutta.

Tumma NäpsäSMART-EV-ulkomittauskeskus

Kokonaisratkaisu sähköautojen lataukseen