Samuli Rasinmäki
SLO Oy
15.1.2020

Olen autoillut hybridilläni Etelä-Suomen kaupunkiympäristössä nyt noin vuoden ajan. Kokemus on ollut ennen kaikkea positiivinen. En pysty kuvittelemaan itselleni enää sellaista autoa, jossa ei olisi sähkömoottoria. Sen tarjoama vääntö ja reagointinopeus tuovat mukavuutta, mistä en ole enää valmis luopumaan. Toistaiseksi latausta tarjoavilta toimijoilta puuttuu yhdenmukaiset toimintaperiaatteet. Valitettavasti se rajaa sähkömoottorilla ajamiani kilometrejä.

Hybridiä hankkiessani mietin, kuinka reilun 40 km luvattu toimintamatka mahtaa riittää minun ja perheeni tarpeisiin. Vastaus on, että erinomaisesti. Valmistajan lupaama toimintamatka tuntuu pitävän kohtuullisen luotettavasti paikkansa. Viikolla kodin ja työpaikan välinen matka kauppareissuineen taittuu sähköllä helposti. Lataaminen on vaivatonta niin työpaikalla kuin kotona asianmukaisilla latausasemilla.

Kirjavat latauskäytännöt aiheuttavat harmia

Suurin ongelma ja ärsytyksen aihe sähköautoilussa on yhdenmukaisten toimintaperiaatteiden puuttuminen julkisilla latausasemilla. Jokaisella toimijalla tuntuu olevan oma rekisteröitymistä vaativa applikaatio tai RFID –tagi. Myös veloitus on paljon korkeampi kuin mitä kuluttaja normaalisti energiastaan maksaa. Hinta saattaa olla jopa nelinkertainen! Näistä syistä omat lataukseni ovat keskittyneet vain kotiin ja työpaikalle.

Sähköasentaja, valmistaudu kysyntään

Autovalmistajat tuovat kilpaa uusia hybridi- ja täyssähköautoja markkinoille, mutta latausinfra ja sen käytettävyys laahaavat vielä pahasti perässä hidastaen täyssähkö- ja hybridiautojen suosion kasvua. SLO on kuitenkin valmistautunut sähköautobuumiin ja valikoimasta on löytynyt jo pitkään latausasemat ja tarvikkeet. Kun sähköautojen määrä jossain vaiheessa toivottavasti lisääntyy, on meidän ammattilaisten tehtävä rakentaa luotettava latausverkosto sen ympärille. Omaan kokemukseen perustuen voisin päätellä, että todennäköisesti tämä tapahtuu ensisijaisesti kotien ja työpaikkojen parkkipaikoille.

 Lataa mainio »Sähköauton latausasemat ja tarvikkeet -katalogimme« käyttöösi, niin olet valmis vastaamaan kysyntään. 

Lataa pdf

Kiinnostuitko?

 Lue muita kirjoituksia aiheesta sähköauto »

 

B-tyypin vikavirtasuojat sähköauton lataukseen kaikissa olosuhteissa

Sähköauton latausasemia rakennetaan yhä enemmän. Usein ne asennetaan ulos, jolloin asennusympäristö on sateen, lumen ja pölyn takia hyvin vaativa. Schneider Electric on tuonut markkinoille nimenomaan sähköauton latauskäyttöön tarkoitetut B-tyypin vikavirtasuojat. Ne tarjoavat parhaan mahdollisen suojan Suomen olosuhteissa.

Ensto eFiller, moderni latauslaite kotiin!

Ensto eFiller tekee sähköauton latauksesta helppoa. Se on suunniteltu kotitalouksille ja sisältää vikavirtaa lukuun ottamatta kaiken tarvittavan. Asennettaessa on  huomioitava, että tarvitaan aina lisäksi B-luokan vikavirtasuoja. Ensto eFiller - turvallista kotilatausta Kompakti, seinäasenteinen latauslaite on varustettu kiinteällä kaapelilla. Kun lataat autoasi kotona, sinulla on harvemmin kiire, mutta tarvitset turvallisen ja toimivan latauslaitteen. Sähköauto on yön aikana ladattu täyteen, ja erillistä latausasemakäyntiä ei tarvita. Helppokäyttöinen Yksinkertainen kotilaturi on suunniteltu helppokäyttöiseksi ja luotettavaksi. Siinä on kiinteä kaapeli, jota on helppo käyttää ja säilyttää. Erillinen pistoolipidike voidaan sijoittaa juuri sinulle sopivaan paikkaan. Helppo asentaa Ensto eFiller on helppo asentaa ja käyttöönotto ei vaadi ihmeitä. Latausvirtaa voidaan rajoittaa vastaamaan kotisi tarpeita. Ensto eFiller takaa tehokkaan ja turvallisen kotilatauksen. Kestävä 100% metallirakenne (IP44) takaa pitkän käyttöiän säätä ja muita ulkoisia uhkia vastaan (IK10). Runko valualumiinia, etupaneeli ruostumatonta terästä Kiinteä latauskaapeli 4,5m 1-vaihe ja 3-vaihe versiot IP44 IK10 Käyttölämpötila -30…+50 °C Seinäasennus Mukana seinäpidike latauspistoolille Tarvitaan vikavirtasuoja B Kiinnostuitko? Kysy lisätietoja myyjältäsi [siteorigin_widget class="SiteOrigin_Widget_Image_Widget"][/siteorigin_widget][siteorigin_widget class="SiteOrigin_Widget_Image_Widget"][/siteorigin_widget]

Paketit sähköisen kuriirin kyydissä

Sähköautoja on yksityiskäytössä jo jonkin verran, mutta jakeluliikenteessä sähköinen pirssi on harvinaisempi. SLO päätti kokeilla ajan hengen mukaisesti toimitusten kuljettamista täyssähköautolla. Parin vuoden ajojen perusteella voidaan todeta, että sähköauto vie asiakkaiden tilaukset perille varsin hyvin. Lue kirjoituksesta, mitä havaintoja kokeilusta syntyi.