Schneider Electric & Plugit referenssikohde Itis

Sähköautojen määrän kasvu kiihtyy Suomessa tulevina vuosina. Latauspisteiden tarjoaminen onkin välttämättömyys tulevaisuuden kauppakeskuksille. Viikonlopun ruokaostoksia tekevä  perheenisä tai -äiti valitsee jo nyt ostospaikkansa sen perusteella, missä voi samalla ladata auton. Tunnin mittaisen kauppareissun, kenkäostosten tai vaikka pidemmän leffateatterivierailun aikana sähköautoa ehtii ladata helposti 50 kilometrin edestä.

Kauppakeskus Itis valmistautuu tulevaisuuteen tarjoamalla jo nyt asiakkailleen mahdollisuuden ladata sähköautoja turvallisesti ja helposti. Asiakkaalle parasta on, että lataaminen onnistuu ilman tunnistautumista tai maksua.

Itiksessä haettiin ratkaisua sisälle parkkihalliin, jonne ensivaiheessa asennettiin  8 latauspistettä. Itiksen latauslaitteet on kytketty Canalis-jakelukiskoon,  jonka myötä latauslaitteita voidaan vaivatta asentaa lisää. Muuntojoustavan sähkönjakeluratkaisun ansiosta valmius laajentaa järjestelmää on olemassa ja siten tulevaisuudessa investointikynnys on paljon pienempi.

”Itis on ilmastoystävällisenä kauppakeskuksena edelläkävijä”, kehuu liiketoimintajohtaja Kim Långstrom Schneider Electricilta. ”Itis on viisaasti ottanut käyttöön  edistyksellisen teknisen ratkaisun, jonka ansiosta kauppakeskus pystyy kustannustehokkasti laajentamaan sähköautojen latausmahdollisuuksia tarpeen kasvaessa.”

Schneider Electric toteuttaa Itiksen älykkäät latauspistejärjestelmät yhdessä Plugit Finland Oy:n kanssa, joka vastaa järjestelmäosaamisesta sekä  käytönaikaisista palveluista.

 

 👉 Tutustu sähköautojen latausasemien virranottimien esiasennuspalveluun  

 

Miksi Canalis-jakelukisko on järkevä ratkaisu sähköautojen lataukseen?

Suunnittelun vapaus

  •  Lopullisia virranottopisteitä ja yksittäisiä kuormia ei tarvita suunnitteluvaiheessa
  •  Tarjoaa valmiuden sähköautojen lataukseen, vaikkei kaikkia latureita vielä hankittaisikaan
  •  Canalis-kiskostoa voidaan laajentaa helposti jälkikäteen

Nopeampi ja edullisempi asennus verrattuna perinteisiin kaapeleihin

  •  Vaatii 60% vähemmän työvoimaa asennusvaiheessa, ja vie silti 50% vähemmän asennusaikaa
  •  40% kevyempi rakenne Ü helppo käsitellä
  •  Asennustyö vaatii ainoastaan mekaanista osaamista
  •  Virranottimet myydään valmiiksi kalustettuina

Muuntojoustavuus

  •  Kuormanhallinnalla saadaan kasvatettua latauspisteiden määrää
  •  Kuormien siirrot ilman jännitekatkoja esim. laitehuoltojen yhteydessä

Tilansäästö keskuksella

  •  Yksittäinen Canalis-kisko tarvitsee kiinteistön pää-/nousukeskukselta vain yhden vapaan lähdön, jolloin erillistä latausasemille tarkoitettua sähkökeskusta tai laajoja keskuksen tilavarauksia ei tarvita

Paloturvallisuus

  • Canalis ei lisää palokuormaa eikä päästä myrkyllisiä palokaasuja, kuten perinteinen kumikaapeli

Hintaetu 

  •  Canalis-ratkaisu tulee kaapelointia edullisemmaksi jo yli 5 parkkiruudun kohteissa
  •  Yli 10 latauspisteen kohteissa Canalisratkaisun säästöt kaapelointiin nähden mitataan tuhansissa euroissa

Canalis-jakelukisko on joustava ratkaisu 

  •  Tehokas energiankulutuksen seuranta
  •  Säästöt sekä investointivaiheessa että käytön yhteydessä
  •  Varautuminen tulevaisuuden muutoksiin on joustavaa

Canalis -paketit SLO:n verkkokaupasta

Snro Tuotepaketti
34 581 23 Peruspaketti, sis virranottimen, valmius 10 paikalle Canalis-virranjakokiskon avulla, yksi laturi
34 581 24 Tuotepaketti, sis. virranotin ja yksi lisälaturi tarvikkeineen
34 581 25 Laajennuspaketti, sis. 3 m jatko-osan Canalis-jakelukiskoon

Teksti ja kuvat: Schneider Electric

Sähköautojen latauskeskus auttaa latausinfran suunnittelussa

Kun erilaiset sähkölaitteet ja sähköinen liikenne lisääntyy myös energian tarve kasvaa. UTU on kehittänyt vakioidut latausasemien syöttökeskukset ja latausjakokaapit varmistamaan riittävää sähköistystä ja latauskentän sähkönsyötön turvallisuutta.

Uutuus! EVPIKE Hybrid

EVPike Hybrid on helppo valinta pientaloihin ja taloyhtiöihin, sillä siinä on lataus ja lämmitys yhdessä tolpassa.

Wago lattakaapelijärjestelmä – latauslaitteiden sähkönsyöttöön ja valmiuden rakentamiseen

Keski-Euroopassa lattakaapelia on vuosikymmeniä käytetty sähkönjakeluun kauppakeskuksissa, hotelleissa ja kiinteistöissä.