Valitse turvallinen ja käyttötarkoitukseen sopiva latausratkaisu

Sähköisten menopelien lataaminen tuntuu houkuttelevan helpolta, sillä jokaisen tallin tai talon kulmalta löytyy yleensä jonkinlainen pistorasia. Lataaminen vaatii kuitenkin paljon virtaa, tilapäiseenkin latauskäyttöön tuleva vanha sukopistorasia ja sille tuleva syöttökaapeli tulisi tarkastaa ammattilaisen toimesta ennen käyttöä.

SESKO ry:n eli sähköteknisen alan kansallisen standardointijärjestön nelikohtainen lataussuositus sähköajoneuvoille käsittelee kattavasti erikokoisten sähkökulkuneuvojen turvallista lataamista. Esittelemme suosituksesta lataustavat 2 ja 3.

Mode 2: Hidas lataus

Jos käytettävissä ei ole varsinaista sähköauton lataustapaa, voidaan sähköä syöttää tilapäisesti tavanomaisesta, maadoitetusta kotitalouspistorasiasta tai kolmivaiheisesta voimapistorasiasta. Silloin pitää kuitenkin huolehtia, että käytössä on liitäntäjohto, jossa on tarvittavat suoja- ja ohjauslaitteet (ml. vikavirtasuoja) sisältävä yksikkö. Tällainen liitäntäjohto kuuluu sähköautojen vakiovarustukseen.

Kotitalouspistorasia ei kestä jatkuvaa 16 ampeerin virtaa.

Käyttäjän vastuulla on rajoittaa latausvirta 8 ampeeriin standardin SFS-EN 62752 mukaisesti. Vakuutusyhtiöt voivat asettaa lisävaatimuksia kotitalouspistorasialla lataamiseen. [Lähde: Sesko ry. Sähköajoneuvojen lataussuositus 2019]

FI-sertifioitu EVPike -latausasema

SLOlla on tarjota markkinoiden ainoa FI -sertifioitu tuote, EVPike. Latausasema on varustettu kahdella supersukolla ja sillä voi ladata kahta autoa samanaikaisesti max. 10 A virralla.

Mode 3: Peruslataus

Tämä on suositeltavin lataustapa. Tehoalue on väliltä 3,7 kW – 22 kW riippuen valittavasta tuotteesta ja sähköliittymästä, johon seinälaturi asennetaan.

AC-latauksessa auton laturi määrittää, kuinka suurella teholla akkuja ladataan. Esim. seinälaturi voi olla 22 kW ja auton laturi 7,4 kW. Tällöin ladataan maksimissaan 7,4 kW:n teholla vaikka seinälaturista saisi enemmänkin irti.

Ladattavissa hybrideissä tyypillinen latausteho on 3,7 kW.

 

Lataustavat

Standardi SFS 6000-7-722

  • Mode 1: Kevyiden sähköajoneuvojen lataus. Kevyeen pienitehoiseen sähköajoneuvoon (sähköpolkupyörät, -skootterit, yms.) kuuluvaa laturia syötetään vaihtosähköllä tavanomaisesta maadoitetusta hyväkuntoisesta 230 V kotitalouspistorasiasta, joka on suojattu kiinteään asennukseen kuuluvalla 30 mA vikavirtasuojalla.
  • Mode 2: Hidas lataus. Jos ei ole käytettävissä varsinaista sähköauton lataustapaa 3 ja sen mukaista pistorasiaa tai ajoneuvopistoketta, voidaan käyttää tilapäisesti hidasta lataustapaa.
  • Mode 3: Peruslataus. Sähköajoneuvossa olevaa laturia syötetään vaihtosähköllä ajoneuvoon kuuluvalla latausjohdolla erityisestä standardin SFS-EN 62196-2 mukaisesta tyypin 2 sähköautopisto-rasiasta.
  • Mode 4: Teholataus. Sähköajoneuvon akustoa syötetään tasasähköllä suurella virralla auton ulkopuolella olevasta tasasähkölaturista. Teholatauksesta käytetään myös termiä pikalataus.
    Lähde: Sesko ry lataussuositus 2018 -pdf

Kuva 1: AC-latauksessa virta menee laturin kautta, kun pikalatauksessa virta syötetään suoraan akkuun. Hitaassa latauksessa laturi määrää tehon, jolla akkua ladataan. Kuva: ABB

AC -latauksessa on käytössä kaksi pistokytkintyyppiä

  1. AC -pistokytkimet: Type 1
    Tämä on 1 –vaiheinen latausratkaisu, joka on vielä käytössä joissakin japanilaisissa automalleissa, esimerkiksi Mitsubishi Motors ja Nissan.
  2. AC -pistokytkimet: Type 2
    Type 2 on eurooppalainen latausratkaisu ja sen käyttö on levinnyt myös muualle. Type 2 -mallinen laturi voidaan kytkeä 1- tai 3 –vaiheisena ja näin ollen tehovariaatioita on useita.

Muun muassa nämä käyttävät Type 2:n latausratkaisua: Ford, Hyundai, Mercedes-Benz, Peugeot, Volkswagen, Volvo, Kia, Toyota, Renault, BMW, Opel ja Citroën.

Käytettäessä Type 2 –pistokytkintä, laturin syöttöön tarvitaan aina joko B –tyypin vikavirtasuoja tai A –tyypin vikavirtasuoja + DC –vuotovirran valvonta.

 

Tutustu valintatyökaluun

SLOn verkkokaupan sivuilta löytyy Sähköauton latausaseman valintatyökalu, jolla on helppo vertailla eri vaihtoehtoja. 

 

Siirry
AC-pistokytkin, Type 1
AC-pistokytkin, Type 2

Kiinteä kaapeli vai pistorasia?

Käyttötapa määrittelee sen, kannattaako valita kiinteä kaapeli vai pistorasiallinen asema. Tarve tulee miettiä ennen asennustyön aloittamista.

  • Tyypillisesti omaan käyttöön tulevaan latausasemaan valitaan kiinteä kaapeli. Kiinteän kaapelin mallin voi valita. Vaihtoehdot ovat Type 1 tai Type 2.
  • Useamman käyttäjän latausasemaksi kannattaa valita pistorasialla varustettu malli. Pistorasialla varustettu latausasema on aina Type 2 -mallia.

 

SLOn myyntivalikoimasta löytyy ABB:n, Enston, GAROn, Ratio Electricin ja Schneider Electricin lataustuotteet. Myös Phoenix Contactin latauskaapelit ovat saatavissa.

Kaikki myynnissä olevat latausasemat voidaan kiinnittää seinään. Sen lisäksi kaikkiin latausasemiin on saatavissa valmistajakohtaiset maa-asennus jalustat. Lisäksi joillakin valmistajilla on myös adapteri, jolla latausasema voidaan asentaa 60 mm:n putkeen.

Kuva2: Jos laturi kiinnitetään seinään, optimaallisin paikka sille on pysäköintiruudun vasen nurkka.  Luonnollisesti, jos käytetään latausasemia, joissa on 2 x Type 2 pistorasiat, asennuspaikka on sama kuin nykyisillä esilämmityspistorasioilla (parkkiruutujen välissä). kuva: ABB

 

 

SLO tekee tiivistä yhteistyötä Liikennevirran kanssa ja niin muodoin meiltä löytyy ratkaisut myös älykkäisiin sähköauton latauspalveluihin sekä mahdollisuus toimittaa laajoja kokonaisuuksia esimerkiksi pysäköintihallien ja taloyhtiöiden tarpeisiin.

 

Teksti:
Jyrki Penttinen
tekninen asiantuntija
SLO Oy

Charge Ampsin latausasemia nyt Soneparin varastolta!

Uuden toimittajamme Charge Ampsin latausasemia saa nyt nopealla toimituksella suoraan logistiikkakeskuksemme hyllystä!

GAROn 22 kWh GLB- ja TWIN-latausasemat valmistavat tulevaisuuteen

GAROn GLB- ja TWIN-asemat on suunniteltu tulevaisuutta silmällä pitäen. Niissä on vakiona mm. dynaaminen kuormanhallinta, joka valvoo, ettei kiinteistön pääsulakkeita ylikuormiteta.

Sonepar palvelee monipuolisesti projektituotteiston hankinnoissa

Vaasan ToriParkissa sähköautojen latausasemaratkaisu toteutettiin erikoisvalmisteisella jakokaapilla