Sähköautojen yleistyessä vauhdilla kasvaa myös taloyhtiöillä tarve latauspaikkojen järjestämiseen. Käytännössä asuntokohtaiset autopaikat ovat muuttumassa ”tankkauspisteiksi”. Valmiudet tähän tulisikin ottaa jo hyvissä ajoissa huomioon sähköistyskapasiteettia laajentamalla. Kaapelireittien suunnittelulla ja asentamisella latauspaikoille taloyhtiö varmistaa osaltaan asukkaiden arjen toimivuuden nyt ja tulevaisuudessa.

Yksinkertainen ratkaisu toi selkeyttä suunnitteluun

Sähköautojen latauspisteet ovat olleet mukana suunnittelussa myös As Oy Porin Karhunpesässä. Uuden juuri valmistuneen asuinkerrostalon toiminnot tukevat mahdollisimman sujuvaa arkea. Kiinteistön autopaikat sijaitsevat parkkihallissa, jossa latauspisteille sähkö tuodaan joustavasti Wagon lattakaapelijärjestelmästä.

Lattakaapelitekniikkaa on käytetty aiemmin teollisuudessa ja kiinteistöissä, mutta nyt sitä on alettu hyödyntämään myös talotekniikkapuolella sähköistysvaatimusten kasvaessa erityisesti hybridi- ja sähköautojen yleistymisen myötä. Asennustavaltaan taipuisa lattakaapelointi toteutetaan suorin linjavedoin, joka on yksinkertainen ratkaisu ja tuo selkeyttä suunnitteluun.

Wagon lattakaapelointi valikoitui parhaaksi vaihtoehdoksi As Oy Porin Karhunpesässä. Aiemmin tuntematon järjestelmä osoittautui sähkösuunnittelijalle helpoksi. – Ensivaikutelma oli varsin positiivinen. Teknisen toteutuksen suunnittelu oli helppoa, kun mitoitusperiaatteet saatiin tilaajan kanssa sovittua. Kaapeloinnin osalta ei tarvinnut erikseen suunnitella kiertoreittejä, kannatinsiltoja tai katkaisuja kertoo kohteen sähkösuunnittelusta vastannut Pasi Lammi Etteplan Oy:stä.

Etuna latauslaitteiden helppo jälkiasennus

Wagon lattakaapelointijärjestelmä mahdollisti kohteessa latauspisteiden vapaan liittämisen juuri haluttuun kohtaan. Järjestelmän keskeisenä etuna on se, että jatkossa tarvittavia latauspaikkoja voidaan helposti lisätä aina tilanteen mukaan. Katkaisuja ja haaroituksia ei tarvitse tehdä ennalta. Lisäksi Wagon lattakaapelijärjestelmä on yhteensopiva eri valmistajien latauslaitteiden kanssa.

Suorat asennusreitit ahtaistakin paikoista

Kohteen sähköurakoinnista vastannut Arto Hakola Insinööritoimisto Unto Rantanen Oy:stä oli myös erittäin tyytyväinen yhteistyöhön Wagon kanssa. – Wagolta sai erinomaista palvelua sekä tukea projektissa. Esimerkiksi kun alkuperäisestä tilauksesta oli jäänyt kuorintatyökaluja tilaamatta, otin yhteyttä ja Wagon myyjä toimitti ne henkilökohtaisesti työmaalle. Tämä oli palvelua parhaasta päästä, Arto kiittelee.

Työmaalla uusi Wagon järjestelmä herätti aluksi hieman pohdintaa asennustyön toteutuksesta. Lähetyksen mukana saapuneiden selkeiden ohjeiden myötä päästiin kuitenkin nopeasti vauhtiin. Kiinnikkeille propattiin alustaan paikat metrin välein, joihin lattakaapeli asennettiin kiinni. Asennuskorkeus saatiin valittua sopivimmaksi paikan päällä. Profiililtaan matala kaapeli voitiin viedä ahtaissakin paikoissa vaivattomasti, esimerkiksi putkilinjojen takaa, eikä tolppia tai muitakaan kulmia tarvinnut kiertää. Asennuksen valmistuttua työmaalla oltiin tyytyväisiä Wagon järjestelmään. Työ sujui helposti ja valmistui suunnitellun aikataulun mukaisesti.

Snro Tuote Yksikkö
04 390 00 Lattakaapeli 5x16mm2, PVC MTR
19 274 92 Syöttörasia lattakaapelille PCE
19 274 93 Haaroitusrasia latauslaitteelle PCE
52 103 00 Lattakaapelipääte 5x16 mm2 PCE
52 103 01 Lattakaapelikiinnike 5x16 mm2 PCE
64 023 02 Kuorintaveitsi PCE


Teksi ja kuvat: Wago

Nestorin valikoima täydentyy C-paloluokan kaapeleilla

Ensimmäisenä valikoimaan tulee uudistettu versio FTMSU-kaapelista, jonka paloluokka on Cca -s1b, d0, a1, eli se soveltuu vaativimpiinkin sisäasennuskohteisiin Suomessa.  

Lujaa kotimaista Helkamaa

Helkama Bican kotimainen NOVAK-HF-kaapeli kestää aikaa

Prysmianilta ensimmäinen Cca-luokan instrumentointikaapeli suomalaismarkkinoille

Prysmian Groupin halogeenittomien palonkestoisten kaapeleiden AFUMEX C-PRo -valikoima on täydentynyt NOMAK-HF C-PRo -kaapelilla. Tämä Cca-s1,d1,a1-paloluokan kaapeli on ensimmäinen Cca-luokan instrumentointikaapeli suomalaismarkkinoilla.