Kaitaan ja Soukan metroasemat valmistuvat työyhteenliittymänä

Länsimetron rakennusprojektin toisessa vaiheessa valmistuu Matinkylästä Kivenlahteen viisi uutta asemaa ja seitsemän lisäkilometriä ratalinjaa. Urakka on jaettu eri urakoitsijoille asemittain, joista Kaitaan ja Soukan toteuttavat YIT  ja Are yhteistyössä.

Työyhteenliittymä on rakennusalalla projektityöskentelyn muoto

Toimintamallissa kaksi yritystä yhdistää toimintonsa väliaikaisesti yksittäistä projektia varten ja purkaa yhteenliittymän työn päätyttyä.

Yhteisvastuullisuus ilmenee projektin tarjousvaiheesta aina tuloksenjakoon asti. Osapuolet tekevät projektista yhteisen tarjouksen ja sopimuksen; myös menoista, rahoitustapahtumista ja voitonjaosta huolehditaan oman osakkuusosuuden mukaisessa suhteessa.

Länsimetron projektissa kaksi isoa yhdisti vahvuutensa

Kaitaan metroaseman sähköaliurakan vastuullinen projektipäällikkö Arelta on Sebastian Hovi, jonka uralla tämä on ensimmäinen työyhteenliittymä. Hän kuitenkin uskoo, että tällainen projektityöskentelytapa tulee yleistymään. Sebastianin mukaan mallin etuna on, että siinä pystytään yhdistämään samanlaisia kohteita urakoineiden toimijoiden kokemus ja osaaminen.

Pelkästään Arelta hankkeessa on mukana kymmeniä ammattilaisia: Asentajien lisäksi muun muassa projektin johtohenkilöstöä, kuten Sebastian, sekä yhteenliittymän käytännön asioita pyörittäviä työntekijöitä.

Sähkötarviketoimituksissa pienillä asioilla on iso vaikutus

Aren ja SLO:n yhteistyö metroasemien rakennusprojektissa on melko perinteinen. Työmaalle tilataan varastojen täydennystuotteita SLO:n kautta, koska tuotteet tulevat nopeammin kuin suoraan tehdastilauksena.

Sebastian Hovi on ollut SLO:n asiakkaana vuodesta 2015, jolloin hän tuli Arelle töihin. – Tiivistä yhteistyötä on tullut tehtyä jo vuosien ajan. Tästä on hyötyä kiireisessä arjessa, sillä logistiikan kuskit ovat ehtineet tulla tutuiksi. Helpottaa arkea, kun ei tarvitse koko ajan olla neuvomassa, mihin kuormat voi jättää, painottaa Sebastian. Pienellä asialla on iso merkitys, kun toimituksia tulee paljon.  – Yhteistyö on muutenkin vaivatonta. Tosi harvoin tarvitsee kysellä tuotteiden perään, tilaukset tulevat niin kuin on sovittu, jatkaa Sebastian.

 

Uusien asemien keskimääräinen pinta-ala on 19 000 m.

Are Oy on Suomen suurin talotekniikkatalo. Suomalaisella perheyrityksellä on jo yli sadan vuoden kokemus. Arella on toimintaa kolmessa maassa. Työntekijöitä on Suomessa, Ruotsissa ja Venäjällä (Pietarin alue) noin 3 600.

Purmo Group Finland Oy Ab on Suomessa johtava kestävän sisäilman mukavuusratkaisujen toimittaja sidosryhmille ja asiakkaille. Yritys on perustettu 1953 ja sillä on toimipiste 21 maassa.

Länsimetro Oy on Espoon ja Helsingin kaupunkien yhteisesti omistama osakeyhtiö, jonka tehtävänä on rakentaa, omistaa, ylläpitää ja kehittää Länsimetron metrojärjestelmää, rataa ja asemia Ruoholahdesta länteen.

TYL Are ja YIT
Kuva: Are
Metroasematyömaa
Kuva: Länsimetro

Logistiikka hoidetaan varauskalenterin avulla

Länsimetron työmaalla logistiikan haasteena on rajalliset säilytystilat. Tavarat pidetään suojassa työmaakonteissa, koska kallioon louhittua luolaa on hankala lukita työpäivän päätteeksi. Haasteita tuovat myös maanalaiset asennuspaikat, jonne on maan pinnalta matkaa.

Sebastian kertoo, että logistiikan tarpeisiin kehitettiin varauskalenteri. Kun tavaroiden tulot ja lähdöt porrastettiin, säilytystilojen käyttö on tehokkaampaa. Sisälogistiikasta vastaa oma henkilökunta, joka huolehtii tavarantoimitusten jaosta purkupaikalta asennuspaikalle varauskalenterin mukaan.

Julkinen tila ja sijainti maan alla on tuotteistolle haastava yhdistelmä

Maan alla rakennelmiin ja laitteistoon kertyy kosteutta, mistä syystä sinne asennettavilta tuotteilta vaaditaan paljon. Kaitaan ja Soukan asemille asennettiin yhteensä 27 kpl Purmon Yali -lämmittimiä (snrot: 8129006» ja 8129011»), koska ne täyttivät Länsimetron määrittelemät tuotevaatimukset.

Yalin tärkeimpiin ominaisuuksiin lukeutuu mm. toimintojen lukitus ja ympäristöystävällisyys. Lämmittimen suojausluokka on hyvä, mikä on hyödyllistä vaativassa toimintaympäristössä. Yali valikoitui myös sen helpon ja nopean asennettavuuden ansiosta.

Purmon aluepäällikkö Kari Risto painottaa, että Purmo kiinnittää huomiota tuotteidensa ekologisuuteen. Kasviöljytäytteisenä Yali on monien muiden hyvien ominaisuuksiensa lisäksi myös ympäristöystävällinen ja täyttää tiukat ekodirektiivit.

Purmo ja Are ovat tehneet yhteistyötä jo monissa projekteissa, siksi Sebastianin oli helppo ottaa yhteyttä Purmon aluemyyntipäällikköön, jonka kanssa katsottiin metroasemalle soveltuvat tuotteet. Kun valinta oli tehty, otettiin SLO:n avainasiakasmyyjä Jukka Lehti mukaan keskusteluun. Hänen avullaan löydettiin projektiin sopivimmat logistiikan palvelut. Metroasemien rakennusprojektissa paljon käytetty SLO:n Tuntitoimitus saa kiitosta Sebastianilta.  –Näppärää palvelua on hyödynnetty monipuolisesti projektin eri vaiheissa, kehuu Sebastian.

Länsimetron rakennusprojekti etenee vahvalla yhteistyöllä ja ammattitaidolla hyvin kohti tavoitettaan.

infograafi
Infograafi: Länsimetron toisen vaiheen toteutus alkoi vuonna 2019 ja työ on edistynyt suunnitelmien mukaisesti, projektissa on siirrytty suunnittelusta rakennusvaiheeseen. Valmista metrolinjalla on tarkoitus olla vuonna 2023.

Sebastianin vinkit

  • Suunnittele logistiikka ennen kuin kohteen rakentaminen alkaa. Huonosti mietitystä logistiikasta tulee helposti ongelma, kun pitkin työmaata ripoteltuja tavaroita alkaa hävitä.
  • Vältä turhan tavaran tilaamista. Jos menee viisi, niin on turha tilata 20 kpl. Samalla tavaran siirtelyn määrä vähenee.
  • Käytä rohkeasti saatavilla olevia logistiikan palveluita, kuten Tilauslajittelua tai Tuntitoimitusta.

SLO:n logistiikan palveluita

  • Tilauslajittelu. Ajoitetut valaisintoimitukset kerros- ja lohkokohtaisesti. Lataa esite »
  • Täsmätoimitus. Isojen työmaiden kapean aikaikkunan toimituksiin. Lataa esite »
  • Tuntitoimitus. Nopeaan tarpeeseen tuotteita, lähdöt arkisin tasatunnein klo 7-15. Lataa esite »
  • Hankintatuotteiden välivarastointi. Tilattujen tuotteiden väliaikainen varastointi SLO:lla. Kotiinkutsutaan aikataulutetusti ja sopimuksen mukaan. Lataa esite »

Yali on monien erilaisten tilojen luotettava lämmitin

Purmo Yali
Kuva: Purmo
  • Toimintojen lukitus, jolloin soveltuu hyvin myös julkisiintiloihin.
  • Ympäristöystävällinen.
  • Mobiili tai kiinteä ohjaus.
  • Suojausluokka IP44.
  • Energiatehokas ja tarkka elektroninen termostaatti.
  • Pintalämpötila valittavissa 3-portaisesti.
  • Miellyttävä tasainen lämpö koko pinnalla.
  • Monipuolinen lämpötilojen ohjausmahdollisuus.
  • Hajuton ja allergiaystävällinen.
  • Huoleton.

Sebastian Hovi
Projektipäällikkö
Are Oy

Jukka Lehti
Avainasiakasmyyjä
SLO OY

Kari Risto
Aluemyyntipäällikkö
Purmo Group Finland Oy Ab

Pääkuva: Länsimetro

Teksti:
Marja Apunen-Mäkelä / SLO Oy

Amplit Oy tehosti AINOA 3:n työmaan logistista ketjua SLO:n tilauslajittelulla

Toimitettavat tuotteet jaettiin asennuskohdekohtaisille lavoille AINOA 3:n työmaa oli logistisesti haastava. Kohteessa päädyttiin käyttämään tilauslajittelua, jolla tilaukset saatiin pilkottua asennuskohteittain. Palvelu vähensi toimitusten käsittelyä työmaalla ja vapautti asentajien aikaa tuottavaan työhön.

SLO:n verkkokauppa projektityökaluna

Monipuolista palvelua käytettiin myös Baltic Connector Oy:n kaasukompressoriaseman rakennustyömaalla Inkoossa

Leca Finland Oy päivitti valvontajärjestelmänsä

Uudistustarpeet kartoitettiin SLO:n teknisen asiantuntijan johdolla Leca Finland Oy:n Kuusankosken kevytsoratehtaalla valmistetaan keraamista leca-soraa. Tuotetta voidaan käyttää monipuolisesti mm. harkkojen raaka-aineena, geokohteiden kevennyksissä, kattorakenteissa eristeenä, routaeristeenä perustuksissa, sekä kapillaarikatkona maanvaraisissa rakenteissa. Tehdas pyörii vuoroissa ja kerralla prosessista vastaa neljä työntekijää. Tuotantoa valvotaan kahdesta valvomosta ja lastausta kolmannesta valvomosta. Hyvälaatuinen kuva on häiriöttömän tuotannon kannalta tärkeää. Leca Finland Oy kameravalvontajärjestelmän päivitys tuli ajankohtaiseksi, sillä tekniikka oli ajan saatossa osittain vanhentunut ja varaosien hankinta lähes mahdotonta. Laajentaminenkin muuttui hankalaksi, koska komponentteja ei ollut enää tarjolla. SLO:n asiantuntijan avulla kartoitettiin kokonaistarve Leca Finland Oy:n sähkö- ja automaatioasentaja Mika Tötöllä on tekniset valmiudet tehdä muutokset itse, mutta hän tarvitsi tuekseen asiantuntijan tietämystä ja osaamista siitä, millä laitteilla muutostyö kannattaa tehdä. Apuun pyydettiin SLO:n tekninen asiantuntija, joka kartoitti tehtaan nykytilanteen. Parin tunnin tehdaskierroksen aikana hahmottui kokonaiskuva uudistustarpeesta. Yhteistyössä luotiin suunnitelma uudesta teknisestä toteutuksesta. Siinä kaikki vanhat toiminnot siirrettiin uuteen järjestelmään mahdollisimman pienin muutoksin ja lisättiin pari uutta kameraa. Nämä laitteet valittiin täydentämään suunnitelmaa Hybriditallentimet. Vanhat kamerat päätettiin säilyttää ja kokonaisuuteen lisättiin hybriditallentimia, vaikka tarvetta kuvien tallentamiseen ei ollut. Näin varmistettiin se, että tarvittaessa kamerat voidaan tulevaisuudessa vaihtaa uusiin IP- tai HD-TVI -kameroihin. Hybriditallentimet valittiin, koska niiden tekninen toteutus on yksinkertainen. Ethernet -muuntimet signaalien muuntamiseen. Valikoimaan tuli muuntimet valokuidulle, USB- ja HDMI-signaalille ja langaton WLAN-linkki. Asiakas hankki itse näytöt, joilla kasvatettiin kuvasuhdetta ja saatiin parempi kuvanlaatu kameroista. Kokonaisuuteen mukaan tulleet uudet IP-kamerat liitettiin suoraan LAN-verkkoon, jotta kamerakuvaa voi katsella mistä vain. Kytkimet muuntimien ja tallentimien liittämiseen. Tarvittavat laitteet löytyvät SLO:n lähiverkonlaitteiden valikoimasta. Temppuileva USB -kaapeli vaihtui parikaapelimuuntimeen Projekti eteni suunnitelmien mukaan. Ainoa ongelma tuli 12 metrin USB-jatkojohdon kanssa, joka ei toiminut tallentimen kanssa. Tämäkin ratkesi, kun oikkuileva jatkojohto vaihdettiin parikaapelimuuntimeen. Analogisilla kameroilla ja kuvanjakajilla toteutettuja valvomoita on vielä paljon jäljellä. Niiden nykyaikaistaminen tulee eteen viimeistään siinä vaiheessa, kun joku komponentti hajoaa. Parempi olisi tehdä muutos ennakoivasti. Ota rohkeasti yhteyttä ja pyydä kartoitusta. SLO auttaa muutoksen suunnittelussa ja toteutuksessa.